sundhed

Melatonin: Fordele, anvendelser, bivirkninger og dosering.

Melatonin er et almindeligt kosttilskud, der har fået bred popularitet over hele kloden.

Selvom den er kendt som en naturlig søvnhjælp, har den også kraftige virkninger på andre aspekter af dit helbred.

Denne artikel gennemgår fordelene og de potentielle bivirkninger af melatonin såvel som dets bedste dosis.

Hvad er melatonin?

Melatonin er et hormon, der produceres af pinealkirtlen i din hjerne.

Det er primært ansvarligt for at regulere din krops døgnrytme for at styre din naturlige søvncyklus.

Derfor bruges det ofte som søvnhjælp til at bekæmpe problemer som søvnløshed.

Det er bredt tilgængeligt i USA som en receptfri medicin, men kræver recept i andre dele af verden, såsom Europa og Australien.

Ud over at forbedre søvn er melatonin også involveret i styring af immunfunktion, blodtryk og cortisolniveauer.

Plus, det fungerer som en antioxidant, med nogle undersøgelser, der finder ud af, at det kan påvirke mange sundhedsmæssige forhold i væsentlig grad.

Faktisk viser undersøgelser, at melatonin kan forbedre øjenes sundhed, reducere symptomer på sæsonbetinget depression og endda give lindring fra syre refluks.

RESUMÉ.

Melatonin er et hormon, der er ansvarligt for at regulere din krops søvncyklus. Det er også forbundet med andre sundhedsmæssige fordele.

Kan understøtte bedre søvn.

Melatonin kaldes ofte søvnhormonet – og med god grund.

Det er en af ​​de mest populære søvnhjælpemidler og et almindeligt naturligt middel til behandling af problemer som søvnløshed.

Flere undersøgelser har vist, at melatonin kan understøtte bedre søvn.

En undersøgelse på 50 personer med søvnløshed viste, at det at tage melatonin to timer før sengetid hjalp folk med at falde i søvn hurtigere og forbedrede den generelle søvnkvalitet.

En anden stor analyse af 19 undersøgelser hos børn og voksne med søvnforstyrrelser viste, at melatonin reducerede den tid, det tog at falde i søvn, øgede den samlede søvntid og forbedrede søvnkvaliteten.Men selvom melatonin er forbundet med færre bivirkninger end andre søvnmedicin, kan det være mindre effektivt.

RESUMÉ.

Undersøgelser viser, at melatonin kan forlænge den samlede søvntid, forkorte den tid, det tager at falde i søvn og forbedre søvnkvaliteten hos børn og voksne.

Kunne reducere symptomer på sæsonbetinget depression.

Sæsonbetinget affektiv lidelse (SAD), også kaldet sæsonbetinget depression, er en almindelig tilstand, der anslås at påvirke op til 10% af befolkningen over hele verden.

Denne type depression er relateret til årstidsændringer og forekommer hvert år omkring samme tid, hvor symptomer typisk optræder i det sene efterår til den tidlige vinter.

Nogle undersøgelser tyder på, at det kan være forbundet med ændringer i din døgnrytme forårsaget af årstidens lysændringer.

Fordi melatonin spiller en rolle i reguleringen af ​​døgnrytmen, bruges lave doser ofte til at mindske symptomerne på sæsonbetinget depression.

Ifølge en undersøgelse på 68 personer viste det sig, at ændringer i døgnrytmen bidrog til sæsondepression, men at tage melatoninkapsler dagligt var effektivt til at reducere symptomerne.

Imidlertid er anden forskning stadig ufuldstændig med hensyn til virkningerne af melatonin på sæsonbetinget depression.

For eksempel viste en anden gennemgang af otte undersøgelser, at melatonin ikke var effektiv til at reducere symptomer på humørsvingninger, herunder bipolar lidelse, depression og SAD.

Yderligere forskning er nødvendig for at bestemme, hvordan melatonin kan påvirke symptomer på sæsonbetinget depression.

RESUMÉ.

Sæsonbetinget depression kan være relateret til ændringer i din krops døgnrytme. En undersøgelse viste, at melatoninkapsler kan hjælpe med at reducere symptomerne, men anden forskning er ufattelig.

Kan øge niveauerne af humant væksthormon.

Humant væksthormon (HGH) er en type hormon, der er afgørende for vækst og cellulær regenerering.

Højere niveauer af dette vigtige hormon har også været forbundet med stigninger i både styrke og muskelmasse.

Nogle undersøgelser har vist, at tilskud med melatonin kan øge niveauet af HGH hos mænd.

En lille undersøgelse på otte mænd viste, at både lave (0,5 mg) og høje (5 mg) doser af melatonin var effektive til at øge HGH-niveauer.

En anden undersøgelse hos 32 mænd viste lignende resultater.

Imidlertid er der behov for større undersøgelser for at forstå, hvordan melatonin kan påvirke niveauer af HGH i den generelle befolkning.

RESUMÉ.

Nogle undersøgelser har vist, at indtagelse af melatonin kan øge niveauet af HGH hos mænd, men der er behov for mere forskning.

Kan fremme øjenhygiejne.

Melatonin indeholder meget antioxidanter, som kan hjælpe med at forhindre celleskader og holde dine øjne sunde.

Faktisk antyder forskning, at melatonin kan være gavnligt ved behandling af tilstande som glaukom og aldersrelateret makuladegeneration (AMD).

I en undersøgelse af 100 mennesker med AMD, der supplerede med 3 mg melatonin i 6–24 måneder, hjalp med at beskytte nethinden, forsinke aldersrelateret skade og bevare visuel klarhed.

Derudover fandt en rotteundersøgelse, at melatonin mindskede sværhedsgraden og forekomsten af ​​retinopati – en øjensygdom, der påvirker nethinden og kan resultere i synstab.

Forskningen er dog begrænset, og der er behov for yderligere humane studier for at bestemme virkningen af ​​langvarige melatonintilskud på øjets sundhed.

RESUMÉ.

Melatonin indeholder meget antioxidanter og har vist sig at behandle øjenlidelser som aldersrelateret makuladegeneration og retinopati i studier på mennesker og dyr.

Kan hjælpe med at behandle GERD.

Gastroøsofageal reflukssygdom (GERD) er en tilstand forårsaget af tilbagestrømning af mavesyre i spiserøret, hvilket resulterer i symptomer som halsbrand, kvalme og hævelse.

Melatonin har vist sig at blokere udskillelsen af ​​mavesyrer. Det nedsætter også produktionen af ​​nitrogenoxid, en forbindelse, der slapper af i din nedre esophageal sphincter, så mavesyre kan komme ind i spiserøret.

Af denne grund antyder nogle undersøgelser, at melatonin kan bruges til behandling af halsbrand og GERD.

En undersøgelse på 36 personer viste, at det at tage melatonin alene eller sammen med omeprazol – en almindelig GERD-medicin – var effektiv til at lindre halsbrand og ubehag.

En anden undersøgelse sammenlignede virkningerne af omeprazol og et kosttilskud indeholdende melatonin sammen med flere aminosyrer, vitaminer og planteforbindelser hos 351 personer med GERD.

Efter 40 dages behandling rapporterede 100% af de mennesker, der tog det melatoninholdige supplement, en reduktion i symptomer sammenlignet med kun 65,7% af gruppen, der tog omeprazol.

RESUMÉ.

Melatonin kan blokere mavesyresekretion og nitrogenoxidsyntese. Undersøgelser viser, at det kan være effektivt til at reducere symptomer på halsbrand og GERD, når det bruges alene eller sammen med medicin.

Dosering.

Melatonin kan tages i doser på 0,5-10 mg dagligt.

Men fordi ikke alle melatonintilskud er ens, er det bedst at holde sig til den anbefalede dosis på etiketten for at undgå uønskede bivirkninger.

Det kan også være en god idé at starte med en lavere dosis og øge efter behov for at finde ud af, hvad der virker for dig.

Hvis du bruger melatonin til at forbedre søvnkvaliteten, skal du prøve at tage det 30 minutter før sengetid for at få maksimal effektivitet.

I mellemtiden, hvis du bruger den til at korrigere din døgnrytme og etablere en mere regelmæssig søvnplan, skal du tage det cirka 2-3 timer inden du går i seng.

RESUMÉ.

Melatonin kan tages i doser på 0,5-10 mg dagligt op til tre timer før sengetid, selvom det er bedst at følge den anbefalede dosis, der er anført på etiketten på dit supplement.

Sikkerhed og bivirkninger.

Forskning viser, at melatonin er sikkert og ikke-vanedannende til både kort og langvarig brug hos voksne.

Derudover på trods af bekymring for, at supplement med melatonin kan mindske din krops evne til at producere det naturligt, viser flere undersøgelser andet.

Men fordi langtidsundersøgelser af melatonins virkninger er begrænset til voksne, anbefales det ikke i øjeblikket til børn eller unge.

Nogle af de mest rapporterede bivirkninger forbundet med melatonin inkluderer kvalme, hovedpine, svimmelhed og søvnighed.

Melatonin kan også interagere med visse lægemidler, herunder antidepressiva, blodfortyndende medicin og blodtryksmedicin.

Hvis du tager nogen af ​​disse medikamenter, skal du tale med din læge, inden du tager melatonin for at forhindre bivirkninger.

RESUMÉ.

Undersøgelser viser, at melatonin er sikkert og forbundet med minimale bivirkninger hos voksne, men kan interagere med visse lægemidler.

Bundlinjen.

Melatonin kan forbedre søvn, øjenhygiejne, sæsonmæssig depression, HGH-niveauer og GERD.

Doser på 0,5-10 mg pr. Dag ser ud til at være effektive, selvom det er bedst at følge etikettens anbefalinger.

Melatonin er sikkert og forbundet med minimale bivirkninger, men kan interagere med nogle medikamenter. Det anbefales i øjeblikket ikke til børn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25908646

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16399908

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ 16648247

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20082715

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4973490/

Related Articles

Back to top button