sundhed

Kava Kava: Fordele og dosering.

Kava, også ofte kaldet kava kava, er medlem af natskyggefamilien af ​​planter og hjemmehørende i de sydlige Stillehavsøer.

Stillehavsbeboere har brugt det i hundreder af år som en ceremoniel drink for at fremme en tilstand af afslapning.

For nylig har kava modtaget stor opmærksomhed for sine afslappende og stressreducerende egenskaber.

Det har imidlertid været forbundet med flere sundhedsmæssige bekymringer og rejst spørgsmål om dets sikkerhed.

Denne artikel forklarer alt hvad du behøver at vide om fordele og farer ved kava.

Hvad er Kava?

Kava er en tropisk stedsegrøn busk med hjerteformede blade og træagtige stængler. Dens videnskabelige navn er Piper methysticum.

Stillehavskulturer bruger traditionelt kava-drikken under ritualer og sociale sammenkomster. For at få det til at male folk først sine rødder til en pasta.

Denne slibning blev traditionelt udført ved at tygge rødderne og spytte dem ud, men nu gøres det typisk manuelt.

Pastaen blandes derefter med vand, siles og forbruges.

Dens aktive ingredienser kaldes kavalactoner, som tegner sig for 3-20% af tørvægten af ​​plantens rod.

Undersøgelser tyder på, at kavalactoner kan have følgende virkninger på kroppen:

  • Reducer angst.
  • Beskyt neuroner mod skader.
  • Reducer smerte fornemmelser.
  • Reducer risikoen for kræft, selvom beviset er begrænset til mus.

Det meste af forskningen hidtil har fokuseret på kavas potentiale til at reducere angst.

Det er stort set ukendt, hvordan kavalactoner producerer disse effekter, men de ser ud til at virke ved at påvirke neurotransmittere i hjernen. Neurotransmittere er kemikalier, som nerver frigiver for at kommunikere med hinanden.

En af disse neurotransmittere er gamma-aminosmørsyre (GABA), hvilket nedsætter nervenes aktivitet.

RESUMÉ.

Rødderne til kava-planten indeholder forbindelser kaldet kavalactones. Disse forbindelser er ansvarlige for mange af kavas gavnlige virkninger.

Kava kan hjælpe med at mindske angst.

Angstlidelser er blandt de mest almindelige psykiatriske lidelser i dag. De behandles ofte med samtaleterapi, medicin eller begge dele.

Mange typer medicin er tilgængelige, men de kan komme med uønskede bivirkninger og kan være vanedannende.

Dette har øget efterspørgslen efter formodentlig sikre, naturlige midler som kava.

Den første langsigtet undersøgelse undersøger effekten af kava ekstrakt i mennesker med angst blev offentliggjort i 1997.

I forhold til placebo, det faldt betydeligt sværhedsgraden af deltagernes oplevede angst.

Forskerne bemærkede også ingen bivirkninger relateret til tilbagetrækning eller afhængighed, mens disse effekter er almindelige med andre lægemidler, der ofte bruges til at behandle angst.

Siden denne undersøgelsehar flere andre undersøgelser vist fordelene ved kava på angst. En gennemgang af 11 af disse undersøgelser konkluderede, at kava-ekstrakt er en effektiv behandling mod angst.

Hvad mere er, kom en anden gennemgang af et specifikt kava-ekstrakt til en lignende konklusion og rapporterede, at det kunne bruges som et alternativ til visse angstmedicin og andre antidepressiva.

Nyere forskning har fortsat fundet beviser for, at kava er effektiv til angst.

RESUMÉ.

Den nuværende forskning understøtter brugen af ​​kava til behandling af angst. Det har en tendens til at være lige så effektiv som visse angstmedicin uden tegn på afhængighed.

Kava kan hjælpe søvn.

En mangel på søvn er knyttet til mange medicinske spørgsmål, herunder højt blodtryk, diabetes, depression, fedme og kræft.

Da de indser dette, vender mange sig til søvnmedicin for at hjælpe dem med at sove bedre. Ligesom stoffer, der bruges til at behandle angst, kan søvnmedicin blive vanedannende, hvilket resulterer i fysisk afhængighed.

Kava bruges almindeligvis som et alternativ til disse sovemediciner på grund af dets beroligende virkning.

I en undersøgelse på 24 personer viste det sig, at kava reducerede stress og søvnløshed sammenlignet med placebo.

Imidlertid vidste både forskerne og deltagerne, om de modtog kava eller placebo. Dette kan have forårsaget en bias, der påvirkede resultatet.

På trods af disse mangler fandt en efterfølgendehøjere kvalitet undersøgelse af , at kava var mere effektiv end placebo til at forbedre søvnkvaliteten og reducere angst.

Interessant nok kan kavas virkninger på søvnløshed stamme fra dens virkning på angst.

Stressinduceret søvnløshed er almindelig hos dem med angst. Derfor kan kava i tilfælde af søvnløshed behandle angst, som derefter kan hjælpe folk med at sove bedre.

Det er ukendt, hvordan kava påvirker søvn hos dem uden angst eller stressinduceret søvnløshed.

Derudover kan det gøre dig døsig, men det ser ikke ud til at påvirke køreevnen.

RESUMÉ.

Kava er et naturligt alternativ til receptpligtig søvnmedicin. Selvom det er effektivt til behandling af stressinduceret søvnløshed, er dets virkning på ellers raske mennesker ukendte.

Former for Kava.

Kava kan tages i te, kapsel, pulver eller flydende form.

Med undtagelse af kava te er disse produkter lavet af en koncentreret blanding, der er fremstillet ved at ekstrahere kavalactoner fra rodens rod med ethanol eller acetone.

Kava te.

Te er den mest almindelige metode til at tage kava til angst, da den er let tilgængelig.

Det sælges alene eller sammen med andre urter udråbt for at fremme afslapning og brygget med varmt vand.

Sørg for at finde kava-te, der viser kavalactonindholdet samt andre ingredienser.

Undgå te, der viser ingredienserne som “proprietære blandinger.” Med disse produkter ved du ikke, hvor meget kava du får.

Kava tinktur eller væske.

Dette er en flydende form for kava, der sælges i små flasker, der varierer i størrelse fra 2–6 ounce (59–177 ml). Du kan tage det med en dropper eller blande det i juice eller en anden drink for at dække dens whisky-lignende smag.

Det er vigtigt kun at tage en lille dosis, da kavalactonerne er koncentreret, hvilket gør kava-tinktur og kava-væske mere potent end andre former.

Kava kapsler.

De, der ikke kan lide smagen af ​​kava, kan tage det i kapselform.

Som med kava te skal du kigge efter produkter, der viser kavalactonindholdet. For eksempel kan en kapsel indeholde 100 mg kava-rodekstrakt, der er standardiseret til at indeholde 30% kavalactoner.

At kende disse oplysninger hjælper dig med at undgå at indtage for meget eller for lidt kavalactoner.

Dosering.

Eksperter anbefaler, at dit daglige indtag af kavalactoner ikke overstiger 250 mg.

En effektiv dosis kavalactoner er 70-250 mg.

Kava-kosttilskud kan angive kavalactoner i milligram eller i procent. Hvis indholdet er angivet i procent, skal du beregne mængden af ​​kavalactones, det indeholder.

For eksempel, hvis en kapsel indeholder 100 mg kava rodekstrakt og er standardiseret til at indeholde 30% kavalactoner, vil den indeholde 30 mg kavalactones (100 mg x 0,30 = 30 mg).

For at nå en effektiv dosis inden for intervallet 70-250 mg kavalactoner skal du tage mindst tre kapsler af dette særlige supplement.

De fleste ekstrakter af kava-rod indeholder 30-70% kavalactoner.

RESUMÉ.

Kava fås i mange former. Undgå produkter med “proprietære blandinger.” I stedet skal du kigge efter produkter, der fortæller dig kavalactonindholdet pr. Dosis, eller procentdelen af ​​kavalactoner, som produktet er standardiseret til at indeholde.

Resumé.

Kava har en lang historie med forbrug i det sydlige Stillehav og betragtes som en sikker og behagelig drik.

Rødderne på planten indeholder forbindelser kaldet kavalactoner, som har vist sig at hjælpe med angst.

Kontakt din læge, hvis du planlægger at tage kava, da det kan interagere med nogle lægemidler.

Sørg også for at læse etiketterne på de kava-produkter, du er interesseret i, for at bekræfte kavalactonindholdet i hver dosis.

 

Related Articles

Back to top button