sundhed

Hvad er polyfenoler? Typer, fordele og kilder til mad.

Polyfenoler er en kategori af planteforbindelser, der giver forskellige sundhedsmæssige fordele.

Regelmæssigt forbrug af polyphenoler menes at øge fordøjelsen og hjernens sundhed samt beskytte mod hjertesygdomme, type 2-diabetes og endda visse kræftformer.

Rødvin, mørk chokolade, te og bær er nogle af de mest kendte kilder. Alligevel tilbyder mange andre fødevarer også betydelige mængder af disse forbindelser.

Denne artikel gennemgår alt hvad du behøver at vide om polyfenoler, herunder mulige fødekilder.

Hvad er polyfenoler?

Polyfenoler er en kategori af forbindelser, der naturligt findes i plantefødevarer, såsom frugt, grøntsager, urter, krydderier, te, mørk chokolade og vin.

De kan fungere som antioxidanter, hvilket betyder at de kan neutralisere skadelige frie radikaler, der ellers ville skade dine celler og øge din risiko for tilstande som kræft, diabetes og hjertesygdomme.

Polyfenoler menes også at reducere betændelse, hvilket menes at være årsagen til mange kroniske sygdomme.

Typer af polyphenoler.

Mere end 8.000 typer polyphenoler er blevet identificeret. De kan yderligere kategoriseres i 4 hovedgrupper.

  • Flavonoider. Disse tegner sig for omkring 60% af alle polyfenoler. Eksempler inkluderer quercetin, kaempferol, catechiner og anthocyaniner, som findes i fødevarer som æbler, løg, mørk chokolade og rødkål.
  • Phenolsyrer. Denne gruppe tegner sig for omkring 30% af alle polyfenoler. Eksempler inkluderer stilben og lignaner, som for det meste findes i frugt, grøntsager, fuldkorn og frø.
  • Polyfenoliske amider. Denne kategori inkluderer capsaicinoider i chili peber og avenanthramider i havre.
  • Andre polyphenoler. Denne gruppe inkluderer resveratrol i rødvin, ellaginsyre i bær, curcumin i gurkemeje og lignaner i hørfrø, sesamfrø og fuldkorn.

Mængden og typen af ​​polyphenoler i fødevarer afhænger af maden, inklusive dens oprindelse, modenhed, og hvordan den blev opdrættet, transporteret, opbevaret og tilberedt.

Polyphenolholdige kosttilskud er også tilgængelige.

RESUMÉ.

Polyfenoler er gavnlige planteforbindelser med antioxidantegenskaber, der kan hjælpe med at holde dig sund og beskytte mod forskellige sygdomme. De kan opdeles i flavonoider, phenolsyre, polyfenolamider og andre polyphenoler.

Sundhedsmæssige fordele ved polyfenoler.

Polyfenoler har været forbundet med forskellige sundhedsmæssige fordele.

Kan sænke blodsukkeret.

Polyfenoler kan hjælpe med at sænke dit blodsukkerniveauog bidrage til en lavere risiko for type 2-diabetes.

Det skyldes dels, at polyfenoler kan forhindre nedbrydning af stivelse i enkle sukkerarter, hvilket mindsker sandsynligheden for blodsukkerstigninger efter måltiderne.

Disse forbindelser kan også hjælpe med at stimulere udskillelsen af ​​insulin, et hormon, der kræves for at transportere sukker fra din blodbane ind i dine celler og holde dit blodsukkerniveau stabilt.

Forskellige undersøgelser forbinder yderligere polyphenolrige diæter med lavere faste blodsukkerniveauer, højere glukosetolerance og øget insulinfølsomhed – alle vigtige faktorer til at sænke din risiko for type 2-diabetes.

I en undersøgelsehavde mennesker, der spiste de højeste mængder polyphenolrige fødevarer, op til 57% lavere risiko for at udvikle type 2-diabetes i løbet af 2-4 år sammenlignet med dem, der spiste de laveste mængder.

Blandt polyphenoler antyder forskning, at anthocyaniner kan tilbyde den mest potente antidiabetiske virkning. De findes typisk i røde, lilla og blå fødevarer, såsom bær, solbær og druer.

Kan nedsætte din risiko for hjertesygdomme.

Tilføjelse af polyfenoler til din kost kan forbedre hjertesundheden.

Eksperter mener, at dette i høj grad skyldes polyphenols antioxidantegenskaber, som hjælper med at reducere kronisk inflammation, en risikofaktor for hjertesygdomme.

To nylige anmeldelser forbinder polyphenoltilskud til lavere blodtryk og LDL (dårligt) kolesterolniveau samt højere HDL (godt) kolesterol.

En anden gennemgang fandt en 45% lavere risiko for død af hjertesygdomme hos dem med højere enterolactonniveauer, som er en markør for lignanindtag. Lignaner er en type polyphenol, der typisk findes i hørfrø og fuldkorn.

Kan forhindre blodpropper.

Polyfenoler kan reducere din risiko for at udvikle en blodprop.

Blodpropper dannes, når blodplader, der cirkulerer i blodbanen, begynder at klumpes sammen. Denne proces er kendt som blodpladeaggregering og er nyttig til at forhindre overskydende blødning.

Imidlertid kan overskydende blodpladeaggregering forårsage blodpropper, som kan have negative helbredseffekter, herunder dyb venetrombose, slagtilfælde og lungeemboli.

Ifølge prøverør og dyreforsøgkan polyphenoler hjælpe med at reducere blodpladeaggregationsprocessen og derved forhindre dannelsen af ​​blodpropper.

Kan beskytte mod kræft.

Forskning forbinder konsekvent diæter rig på plantefødevarer til en lavere risiko for kræft, og mange eksperter mener, at polyfenoler delvis er ansvarlige for dette.

Polyfenoler har stærk antioxidant og antiinflammatorisk virkning, som begge kan være gavnlige for kræftforebyggelse.

En nylig gennemgang af reagensglasbefrugtning undersøgelser tyder på, at polyphenoler kan blokere væksten og udviklingen af forskellige cancerceller.

Hos mennesker forbinder nogle undersøgelser høje blodmarkører for polyphenolindtag med en lavere risiko for bryst- og prostatacancer, mens andre ikke finder nogen effekter. Derforflere undersøgelser er der behov for, før der kan drages stærke konklusioner.

Kan fremme sund fordøjelse.

Polyfenoler kan være til gavn for fordøjelsen ved at fremme væksten af ​​gavnlige tarmbakterier, mens de afværger skadelige.

For eksempel beviser tyderpå, at polyphenolrige teekstrakter kan fremme væksten af ​​gavnlige bifidobakterier.

På samme måde kan grøn te-polyphenoler hjælpe med at bekæmpe skadelige bakterier, herunder C. difficile, E. Coliog Salmonella, samt forbedre symptomer på peptisk mavesår (PUD) og inflammatorisk tarmsygdom (IBD).

Desuden viser nye tegn på , at polyfenoler kan hjælpe probiotika med at trives og overleve. Disse er gavnlige bakterier, der forekommer i visse gærede fødevarer og kan tages i supplementform. Dog er der behov for mere forskning.

Kan fremme hjernens funktion.

Polyfenolrige fødevarer kan øge dit fokus og din hukommelse.

En undersøgelse rapporterer, at drikke druesaft, der er naturligt rig på polyfenoler, hjalp markant med at øge hukommelsen hos ældre voksne med let mental svækkelse på så lidt som 12 uger.

Andre undersøgelser tyder på, at kakao flavanoler kan forbedre blodgennemstrømningen til hjernen og har knyttet disse polyphenoler til forbedret arbejdshukommelse og opmærksomhed.

Tilsvarende ser det polyfenolrige planteekstrakt Ginkgo biloba ud til at øge hukommelsen, indlæringen og koncentrationen. Det har også været forbundet med forbedret hjerneaktivitet og kortvarig hukommelse hos dem med demens.

RESUMÉ.

Polyfenoler kan hjælpe med at forhindre blodpropper, reducere blodsukkerniveauet og nedsætte risikoen for hjertesygdomme. De kan også fremme hjernens funktion, forbedre fordøjelsen og tilbyde en vis beskyttelse mod kræft, selvom der er behov for mere forskning

Related Articles

Back to top button