sundhed

Glucomannan – er det et effektivt vægttabstilskud?

Vægttab er ikke altid let, og langsigtet succes kræver dedikation og udholdenhed.

Utallige kosttilskud og diætplaner markedsføres som effektive vægttabstrategier, der hævder at gøre tingene lettere.

En af dem kaldes glucomannan, en naturlig kostfiber, der fremmes som et effektivt vægttabstilskud.

Denne artikel tager et detaljeret kig på videnskaben bag glucomannan, og om det er noget, du skal tage.

Hvad er Glucomannan?

Glucomannan er en naturlig, vandopløselig kostfiber ekstraheret fra elefantgarnets rødder, også kendt som konjac.

Det fås som et supplement, i drikkeblandinger og tilsættes også til fødevareprodukter, såsom pasta og mel. Det er også den vigtigste ingrediens i shirataki nudler.

Glucomannan udgør 40% af tørvægten af ​​elefantgarn, der oprindeligt kommer fra Sydøstasien. Det har en lang historie med brug i urteblandinger og traditionelle fødevarer som tofu, nudler og konjac gelé.

Ud over at blive solgt som et kosttilskud, bruges det som et fødevaretilsætningsstof – et emulgator og fortykningsmiddel betegnet med E-nummer E425-ii.

Glucomannan har en enestående evne til at absorbere vand og er en af ​​de mest viskøse kostfibre, der er kendt.

Det absorberer så meget væske, at en lille mængde glucomannan tilsat til et glas vand omdanner hele indholdet til en gel. Disse unikke egenskaber antages at formidle dens virkninger på vægttab.

RESUMÉ.

Glucomannan er en vandopløselig kostfiber, ekstraheret fra elefantgarnets rødder. Det har fået betydelig opmærksomhed som et vægttabstilskud.

Hvordan hjælper Glucomannan med vægttab?

Glucomannan er en vandopløselig kostfiber.

Som andre opløselige fibre menes det at fremme vægttab på flere måder:

  • Det er meget lavt i kalorier.
  • Det tager plads i din mave og fremmer en følelse af fylde (mæthed), hvilket reducerer madindtag ved et efterfølgende måltid.
  • Det forsinker tømning af mave og bidrager til øget mæthed.
  • Som andre opløselige fibre reducerer det absorptionen af ​​protein og fedt.

Den lever også de venlige bakterier i din tarm, som gøre det til kortkædede fedtsyrer som butyrat, vist at beskytte mod fedt gevinst i nogle dyreforsøg.

At fodre dine tarmbakterier kan også have andre fordele. Nogle undersøgelser har vist en sammenhæng mellem ændrede tarmbakterier og kropsvægt.

Glucomannan adskiller sig fra de fleste andre opløselige fibre, da det er usædvanligt tyktflydende, hvilket gør det særligt effektivt til vægttab.

RESUMÉ.

Som andre opløselige fibre absorberer glucomannan vand i din mave og bidrager til følelser af fylde. Derudover kan det fremme reduceret kalorieindtag og vægttab på andre måder.

Fungerer det virkelig?

Flere randomiserede kontrollerede forsøg har undersøgt virkningen af ​​glucomannan på vægttab. Disse typer studier er guldstandarden for videnskabelig forskning hos mennesker.

Viøjre tab var signifikant større blandt dem, der suppleret med glucomannan.

Flere andre undersøgelser er enige i disse resultater. Glucomannan forårsagede beskedent vægttab hos overvægtige og overvægtige individer, når de regelmæssigt indtages før et måltid.

Det er særligt effektivt, når det kombineres med en vægttab.

Det samme gælder for alle vægttabsmetoder – de fungerer bedst i kombination.

RESUMÉ.

Når det tages før måltider, kan glucomannan føre til beskedent vægttab hos personer med overvægt, hovedsageligt ved at skabe en følelse af fylde og reducere kalorieindtag.

Andre sundhedsmæssige fordele.

Ud over at fremme vægttab kan glucomannan forbedre nogle risikofaktorer for hjertesygdomme.

Ifølge en systematisk gennemgang af 14 undersøgelser kan glucomannan sænkes.

  • Totalt kolesterol med 19 mg / dL (0,5 mmol / L).
  • “Dårligt” LDL-kolesterol med 16 mg / dL (0,4 mmol / L).
  • Triglycerider med 11 mg / dL (0,12 mmol / L).
  • Fastende blodsukker med 7,4 mg / dL (0,4 mmol / L).

Detprimært reducererblodkolesterol ved at nedsætte absorptionen af ​​kolesterol i tarmen.

Ifølge denne forskningkan tilføjelse af glucomannan til din diæt potentielt sænke din risiko for at udvikle hjertesygdomme og type 2-diabetes.

Som en vandopløselig fiber er glucomannan også med succes blevet brugt til behandling af forstoppelse.

RESUMÉ.

Glucomannan kan forbedre flere vigtige risikofaktorer for hjertesygdomme, herunder total kolesterol, “dårligt” LDL-kolesterol, triglycerider og fastende blodsukker.

Dosering og bivirkninger.

Til vægttab betragtes en dosis på 1 gram 3 gange om dagen som tilstrækkelig.

Blandet med vand udvides glucomannan og kan absorbere op til 50 gange sin vægt. Derfor er den anbefalede dosis glucomannan lavere sammenlignet med andre fibertilskud.

Glucomannan har ingen effekt på vægttab, medmindre det tages før et måltid. Tidsanbefalinger spænder fra 15 minutter til 1 time før et måltid.

Glucomannan tolereres godt og anses generelt for at være sikker.

Nogle mennesker kan opleve milde bivirkninger, såsom oppustethed, flatulens, blød afføring eller diarré, men disse negative virkninger er ikke almindelige.

Glucomannan kan også reducere absorptionen af ​​orale lægemidler som sulfonylurinstof, et diabeteslægemiddel. Dette kan undgås ved at tage medicinen mindst fire timer efter eller en time før indtagelse af glucomannan.

RESUMÉ.

Glucomannan betragtes generelt som sikkert. Den foreslåede dosis er 1 gram, taget 3 gange om dagen med vand. Sørg for at tage det før et måltid, da det ellers ikke har nogen indvirkning på vægttab.

Skal du prøve Glucomannan?

At dømme efter beviserne er glucomannan et effektivt vægttabstilskud. Men som med enhver vægttabsstrategi fungerer det ikke isoleret.

Den eneste kendte måde at tabe sig på lang sigt er at foretage en permanent ændring af din livsstil.

Glucomannan hjælper måske med at gøre det lettere, men det vil ikke gøre mirakler alene.

 

Related Articles

Back to top button