sundhed

Fordelene ved sort aronia

Aronia bær, der er hjemmehørende i Nordamerika, har en bred vifte af sundhedsmæssige fordele. Derfor fortjener det et særligt sted i køkkenet. Find ud af hvorfor.

Apache i Nordamerika, uden tvivl bedst kendt af alle de grupper, der bor i det nordlige territorium, var vidne til førstehånds hvide Amerikas fødsel. De så landets voldelige ungdomsår fortrænge den oprindelige befolkning og så på, hvordan landet rejste til magten og nåede et højdepunkt i en konsolidering af global dominans. De er dog ikke et folk, der er defineret i en opposition fra US Today, de fortsætter med at eksistere inden for deres eget rige, historiske tapet af kulturelle traditioner.

Bestående af tretten stammer, er måderne, hvorpå Apache adskiller sig fra hinanden mange og vidtrækkende. Fra hvor deres navne trækker betydning til landet og historier, de kalder deres egne. Alligevel er bestemte kulturelle elementer fremherskende i alle Apache-folk. De inkluderer: deres undertrykkelse af nationalstaterne i Mexico og USA, overholdelse af et animistisk verdensbillede og følgelig deres udøvelse af visse ceremonier. For eksempel er en delt ceremoni, rig på historisk betydning og symbolsk kulturel identitet, det overgangsritual, som teenagepiger skal gennemgå for at få kvindelighed. Apache kalder denne ritual ‘Sunrise Ceremony’.

Sunrise Ceremony

Udført for at styrke den enkelte pige sammen med hele sin stamme, markerer Sunrise Ceremony en vigtig passage fra barn til kvindelighed. Ritets kørsel er baseret på forestillingen om firere; fire livsfaser, spædbarn, barn, teenager, voksen, fire hellige bjerge, landets fire retninger og bøn. De unge kvinder, der gennemfører solopgangsceremonien, styres gennem fire dage, hvor hver skaber forskellige væsentlige elementer. De skal overvinde hvert hellig bjerg, og kun ved hendes udholdenhed kan teenageren demonstrere sit engagement i stammen og vinde deres respekt. Uden det vil hun aldrig blive betragtet som fuldt indtrådt i kvindelighed.

Om aftenen på den tolvte og sidste dag for passage, efter at han er færdig med at spise sammen med hende, vil medicinmanden give den nyligt betegnede unge kvinde sit Apache-navn. Hun holder fast ved dette resten af ​​sit liv. Ceremonien slutter med dette, men begynder med, at den unge kvinde løber fire omgange mellem hendes tipi og en traditionel vævet kurv. En Apache-stamme, Jicarilla, der stammer sit navn fra det spanske ord for denne lille kurv, adskiller sig fra deres titel. De blev kendt som Jicarilla på grund af deres kærlighed til at drikke fra disse små forseglede kurve og brugte dem som en type kande.

Aronia var en næringsstof til Jicarilla.

Aronia bær var en vigtig og hyppigt anvendt madvare for mange amerikanske første nationer, og selve bæret blev normalt spist rå eller tørret og blandet med pemmican. Især Jicarilla tørrede frugten og pressede dem til kager, som de lagrede i vintermånederne. De friske bær kunne moses og gøres til syltetøj eller simpelthen overlades til gæring og bruges som kirsebærvin. Hver eneste del af planten havde brug, og selv bark og rødder kan koges for at producere en form for medicinsk te.

“Denne robuste lille busk, der er i stand til at vokse i de hårdeste miljøer, tjener sine kultivatorer meget.”

Ved første øjekast ligner den pulserende aronia bær en concord drue kombineret med enten et blåbær eller tranebær. Men det er mere end den dybe lilla farve, der fanger vores opmærksomhed i disse dage. Det er alle de aronia-sundhedsmæssige fordele, der er pakket inde.

Hvad er aronia sundhedsmæssige fordele?

Aronia bær indeholder en imponerende mængde næringsstoffer, herunder vitamin C, polymere proanthocyaniner og anthocyaniner. (1) (3) For eksempel giver en 100 g servering af aronia bær over en tredjedel af den anbefalede daglige værdi (DV) af vitamin C. (1) C-vitamin spiller en vital rolle i den kardiovaskulære sundhed, syntese af strukturelt proteinkollagen og absorptionen af ​​jern. Apropos, en portion på 100 g aronia bær indeholder ca. 8% DV jern.

Desuden er aronia fyldt med sundhedsfremmende phenolforbindelser. Faktisk er det en af ​​de rigeste plantekilder til disse stoffer. Disse naturligt forekommende plantemetabolitter, for det meste anthocyaniner, bidrager til de antioxidante, antiinflammatoriske og antimikrobielle sundhedsmæssige fordele ved aronia. (2) (4) (5)

Endelig er hele aronia bær en fremragende kilde til kostfibre. Du ved sikkert allerede, at det at spise fiberrige fødevarer fremmer fordøjelsen. Men der er mere ved det. For eksempel kan fiber hjælpe din krop med at opretholde en sund vægt og mindske risikoen for diabetes.

Sammenfattende er her tre vigtige sundhedsmæssige fordele, som aronia bær kan have. 

Hvor kan man købe aronia planter?

Du kan købe aronia planter fra Aroniafarm – en af ​​de største producenter af aronia i Polen. 

1. Aronia bekæmper skader på frie radikaler.

For det første kan aronia beskytte dig mod oxidativ stress. Reaktive iltarter (ROS) er en type ustabile molekyler, der indeholder ilt, og som let reagerer med andre molekyler i en celle. (6) Overdreven produktion af ROS kan være skadelig, hvilket potentielt kan føre til oxidativ stress, der kan beskadige vores cellestrukturer og udløse beskadigelse af lipider, proteiner og DNA. De antioxidantegenskaber af phenoler er blevet undersøgt for at hæmme dannelsen af ​​ROS og de almindelige katalysatorer. (5) (7) (8) (9)

Hvis du er nysgerrig, hvor kraftig disse bær er, lad os sammenligne deres antioxidantkapacitet med det. af blåbær og hindbær. De fleste af os er fortrolige med disse bær og kan endda spise dem som en kilde til antioxidanter. Til vores sammenligning skal vi tage iltradikalabsorptionsevnen (ORAC) af alle tre. Aronia bær har en score på 16.062 μ mol TE / 100 g sammenlignet med blåbær på 4.669 μ mol TE / 100 g og røde hindbær med 5.065 μ mol TE / 100 g. (10) Nu får du ideen.

 

2. Aronia er antiinflammatorisk.

For det andet kan aronia bær have antiinflammatoriske virkninger. Betændelse er vores krops forsvar mod potentielt skadelige eksterne faktorer. Under denne proces produceres overskydende frie radikaler, og visse molekyler kan udløse ROS. Polyfenoler fungerer som en hæmmer af proinflammatoriske mediatorer, der kan være potentielt skadelige for vores krop.

3. Aronia er antifungalt, antiviralt og antibakterielt.

Endelig kan aronia hjælpe din krop med at bekæmpe patogener. Vi behandler ofte infektioner eller sygdomme med antibiotika. Ikke desto mindre, hvis misbrugt eller overbrugt, kan vores krop blive resistent over for forskellige mikroorganismer, hvilket gør infektioner sværere at behandle. Derudover dræber antibiotika undertiden de gavnlige bakterier. Aktiviteten af ​​polyphenoler har imidlertid vist sig at være en succes i stammer af sygdomme og infektioner, der er resistente over for antibiotika.

Vigtigste aronia sundhedsmæssige fordele

For at opsummere er aronia sundhedsmæssige fordele ret imponerende. Disse bær er fremragende til at beskytte dine kropsceller mod oxidation på grund af deres høje indhold af phenoler. Derudover kan aronia bær bekæmpe betændelse, støtte hjerte-kar-sundhed og fremme fordøjelsen. Åh, og de gør et godt stykke arbejde med at pleje din hud

Hvordan smager aronia bær?

Aronia bær har en karakteristisk, mildt snerpende og sød smag. Så hvis du kan lide tørre rødvine, vil du elske smagen af ​​aronia bær. Mundtørhedsfølelsen kommer fra organiske forbindelser kaldet tanniner, også til stede i sort te og fine tørre vine såsom Cabernet Sauvignon fra Bordeaux. Ikke et dårligt selskab at være i!

Sådan nyder du aronia

Det er bestemt den bedste måde at nyde deres sundhedsmæssige fordele ved at indtage friske økologiske aronabær. På den anden side er rå aronia pulver, tørrede hele bær eller juice også meget nærende.

 

Related Articles

Back to top button