sundhed

7 dokumenterede måder Matcha te forbedrer dit helbred.

Matcha er steget i popularitet for nylig, med matcha-skud, lattes, te og endda desserter, der vises overalt fra sundhedsforretninger til kaffebarer.

Ligesom grøn te kommer matcha fra Camellia sinensis- planten. Det er dog vokset forskelligt og har en unik næringsprofil.

Landmænd dyrker matcha ved at dække deres teplanter 20-30 dage før høst for at undgå direkte sollys. Dette øger klorofylproduktionen, øger indholdet af aminosyrer og giver planten en mørkere grøn nuance. 

Når tebladene er høstet, fjernes stilkene og venerne, og bladene males til et fint pulver kendt som matcha.

Matcha indeholder næringsstofferne fra hele tebladet, hvilket resulterer i en større mængde koffein og antioxidanter end typisk findes i grøn te.

Undersøgelser af matcha og dets komponenter har fundet en række fordele, der viser, at det kan hjælpe med at beskytte leveren, fremme hjertesundheden og endda hjælpe med vægttab.

Her er 7 sundhedsmæssige fordele ved matcha te, alt baseret på videnskab.

1. Højt i antioxidanter.

Matcha er rig på catechiner, en klasse af planteforbindelser i te, der fungerer som naturlige antioxidanter.

Antioxidanter hjælper med at stabilisere skadelige frie radikaler, som er forbindelser, der kan skade celler og forårsage kronisk sygdom.

Når du tilsætter matcha pulver til varmt vand for at lave te, indeholder teen alle næringsstoffer fra hele bladet. Det vil have tendens til at have flere catechiner og antioxidanter end blot at trænge grønne teblade i vand.

Faktisk er antallet af visse catechiner i matcha efter et skøn op til 137 gange større end i andre typer grøn te.

En undersøgelse viste, at det at give mus matchatilskud reducerede skader forårsaget af frie radikaler og forbedret antioxidantaktivitet.

Inkludering af matcha i din kost kan øge dit antioxidantindtag, hvilket kan hjælpe med at forhindre celleskader og endda mindske risikoen for flere kroniske sygdomme.

RESUMÉ.

Matcha indeholder en koncentreret mængde antioxidanter, som kan reducere celleskader og forhindre kronisk sygdom.

2. Kan hjælpe med at beskytte leveren.

Leveren er vital for helbredet og spiller en central rolle i udskylning af toksiner, metabolisering af stoffer og behandling af næringsstoffer.

Nogle undersøgelser har vist, at matcha kan hjælpe med at beskytte sundheden i din lever.

En undersøgelse gav diabetiske rotter matcha i 16 uger og fandt, at det hjalp med at forhindre skader på både nyrer og lever.

En anden undersøgelse gav 80 personer med ikke-alkoholisk fedtleversygdom enten placebo eller 500 mg grøn teekstrakt dagligt i 90 dage.

Efter 12 uger reducerede grøn teekstrakt signifikant leverenzymniveauer. Forhøjede niveauer af disse enzymer er en markør for leverskade.

Desuden viste en analyse af 15 undersøgelser , at drikke grøn te var forbundet med en nedsat risiko for leversygdom.

Det er dog vigtigt at huske, at der kan være andre faktorer involveret i denne forening.

Mere forskning er nødvendig for at se på effekten af ​​matcha på den generelle befolkning, da de fleste undersøgelser er begrænset til undersøgelser, der undersøger virkningen af ​​grøn teekstrakt hos dyr.

RESUMÉ.

Nogle undersøgelser har vist, at matcha kunne forhindre leverskade og mindske risikoen for leversygdom. Imidlertid er der behov for yderligere undersøgelser for at se på virkningerne på mennesker i den generelle befolkning.

3. Øger hjernens funktion.

Nogle undersøgelser viser, at flere af komponenterne i matcha kan hjælpe med at forbedre hjernens funktion.

En undersøgelse på 23 personer så på, hvordan folk udførte en række opgaver designet til at måle hjernens ydeevne.

Nogle deltagere indtog enten matcha te eller en bar indeholdende 4 gram matcha, mens kontrolgruppen indtog placebo-te eller bar.

 Forskerne fandt, at matcha forårsaget forbedringer i opmærksomhed, reaktionstid og hukommelse, sammenlignet med placebo.

En anden lille undersøgelse viste, at indtagelse af 2 gram grønt tepulver dagligt i 2 måneder bidrog til at forbedre hjernens funktion hos ældre.

Derudover indeholder matcha en mere koncentreret mængde koffein end grøn te og pakker i 35 mg koffein pr. Halv teskefuld (ca. 1 gram) matchapulver.

Flere undersøgelser har knyttet koffeinforbrug til forbedringer i hjernens funktion, idet de citerer hurtigere reaktionstider, øget opmærksomhed og forbedret hukommelse.

Matcha indeholder også en forbindelse kaldet L-theanin, som ændrer virkningen af ​​koffein, fremmer opmærksomhed og hjælper med at undgå nedbruddet i energiniveauer, der kan følge koffeinforbruget.

L-theanin har også vist sig at øge alfa-bølgeaktivitet i hjernen, hvilket kan hjælpe med at inducere afslapning og mindske stressniveauer.

RESUMÉ.

Matcha har vist sig at forbedre opmærksomhed, hukommelse og reaktionstid. Det indeholder også koffein og L-theanin, som kan forbedre flere aspekter af hjernens funktion.

4. Kan hjælpe med at forhindre kræft.

Matcha er fyldt med sundhedsfremmende forbindelser, herunder nogle, der har været forbundet med kræftforebyggelse i prøverør og dyreforsøg.

I en undersøgelsenedsatte grøn teekstrakt tumorstørrelsen og nedsatte væksten af ​​brystcancerceller hos rotter.

Matcha er især høj i epigallocatechin-3-gallat (EGCG), en type catechin, der har vist sig at have stærke anti-cancer egenskaber.

En reagensglas undersøgelse viste, at EGCG i Matcha hjalp drab off prostatacancerceller.

Andre undersøgelsesrørundersøgelser har vist, at EGCG er effektiv mod hud-, lunge- og levercancer.

Husk, at dette var prøverør og dyreforsøg, der undersøgte specifikke forbindelser, der blev fundet i matcha. Yderligere forskning er nødvendig for at bestemme, hvordan disse resultater kan oversættes til mennesker.

RESUMÉ.

Testrør og dyreforsøg har vist, at forbindelserne i matcha kan hæmme væksten af ​​kræftceller.

5. Kan fremme hjertesundhed.

Hjertesygdomme er den største dødsårsag på verdensplan og tegner sig for en anslået tredjedel af alle dødsfald hos mennesker over 35 år.

Nogle undersøgelser har vist, at drikke grøn te, som har en lignende næringsprofil som matcha, kan hjælpe med at beskytte mod hjerte sygdom.

Grøn te har vist sig at reducere niveauet af total og “dårligt” LDL-kolesterol samt triglycerider.

Det kan også hjælpe med at forhindre oxidation af LDL-kolesterol, en anden faktor, der kan beskytte mod hjertesygdomme.

Observationelle undersøgelser har også vist, at drikke grøn te er forbundet med en nedsat risiko for hjertesygdomme og slagtilfælde.

Når det kombineres med en velafrundet diæt og sund livsstil, kan drik af matcha hjælpe med at holde dit hjerte sundt og beskytte mod sygdom.

RESUMÉ.

Undersøgelser viser, at grøn te og matcha kan reducere flere risikofaktorer for hjertesygdomme.

6. Hjælper dig med at tabe dig.

Se på ethvert vægttabstilskud, og der er en god chance for, at du ser “grøn teekstrakt” anført i ingredienserne.

Grøn te er kendt for sin evne til at øge vægttabet. Faktisk viser undersøgelser, at det kan hjælpe med at fremskynde stofskiftet for at øge energiforbruget og øge fedtforbrændingen.

En lille undersøgelse viste, at indtagelse af grøn teekstrakt under moderat træning øgede fedtforbrændingen med 17%.

En anden undersøgelse hos 14 personer fandt ud af, at indtagelse af et supplement indeholdende grøn teekstrakt signifikant øgede energiforbruget døgnet rundt sammenlignet med placebo.

En gennemgang af 11 undersøgelser viste også, at grøn te reducerede kropsvægt og hjalp med at opretholde vægttab.

Selvom de fleste af disse undersøgelser fokuserede på grøn teekstrakt, kommer matcha fra den samme plante og skal have den samme effekt.

RESUMÉ.

Nogle undersøgelser viser, at grøn teekstrakt hjælper med at øge stofskiftet og fedtforbrændingen, som begge kan hjælpe med vægttab.

7. Matcha te er meget let at tilberede.

At drage fordel af de mange sundhedsmæssige fordele ved matcha er enkelt – og teen smager lækkert.

Du kan fremstille traditionel matcha-te ved at sigte 1-2 teskefulde (2-4 gram) matcha-pulver i din kop, tilsæt 2 ounce (59 ml) varmt vand og bland det sammen med en bambuspisker.

Du kan også justere forholdet mellem matcha pulver og vand baseret på din foretrukne konsistens.

For en tyndere te skal du reducere pulveret til en halv teskefuld (1 gram) og blande det med 89–118 ml varmt vand.

Hvis du foretrækker en mere koncentreret version, skal du kombinere 2 teskefulde (4 gram) pulver med kun 1 ounce (30 ml) vand.

Hvis du føler dig kreativ, kan du endda prøve at piske matcha lattes, budinger eller protein smoothies for at øge næringsstofindholdet i dine yndlingsopskrifter.

Som altid er moderering nøglen. Selvom matcha er fyldt med sundhedsmæssige fordele, er mere ikke nødvendigvis bedre.

At drikke matcha kan øge din eksponering for forurenende stoffer som pesticider, kemikalier og endda arsen, der findes i jorden, hvor teplanterne dyrkes.

Det maksimalt tilladelige indtag af matcha-pulver er uklart og afhænger af individet. For at være sikker skal du sørge for at indtage matcha i moderation.

Det er bedst at holde sig til 1-3 kopper om dagen og kigge efter certificerede økologiske sorter for at drage fordel af matchas mange sundhedsmæssige fordele uden at risikere nogen bivirkninger.

RESUMÉ.

Der er mange måder at forberede matcha på, så du kan vælge den, du bedst kan lide. Det kan også indarbejdes i en række forskellige opskrifter.

Resumé.

Matcha kommer fra den samme plante som grøn te, men da den er lavet af hele bladet, pakker den en mere koncentreret mængde antioxidanter og gavnlige planteforbindelser.

Undersøgelser har afsløret en række sundhedsmæssige fordele forbundet med matcha og dets komponenter, lige fra at øge vægttabet til at mindske risikoen for hjertesygdomme.

Bedst af alt er, at teen er enkel at tilberede, så du kan indarbejde den ubesværet i din diæt og give din dag en ekstra smag.

Related Articles

Back to top button