sundhed

10 videnskabeligt baserede fordele ved fennikel og fennikelfrø.

Foeniculum vulgare, almindeligvis kendt som fennikel, er en smagfuld kulinarisk urt og medicinalplante.

Fennikelplanter er grønne og hvide med fjeragtige blade og gule blomster.

Både den knasende pære og fennikelplanten har en mild, lakridsagtig smag. Alligevel er frøens smag mere potent på grund af deres kraftige æteriske olier.

Bortset fra dets mange kulinariske anvendelser tilbyder fennikel og dets frø en bred vifte af sundhedsmæssige fordele og kan give antioxidant, antiinflammatorisk og antibakteriel virkning.

Her er 10 fordele ved fennikel og fennikelfrø, alt sammen baseret på videnskab.

 

1. Meget nærende.

Både fennikel og dets frø er fyldt med næringsstoffer. 

Frisk fennikelpære er en god kilde til C-vitamin, et vandopløseligt vitamin, der er kritisk for immunhygiejne, vævsreparation og kollagensyntese.

C-vitamin fungerer også som en potent antioxidant i din krop og beskytter mod cellulær skade forårsaget af ustabile molekyler kaldet frie radikaler.

Både pæren og frøene indeholder mineralet mangan, hvilket er vigtigt for enzymaktivering, stofskifte, cellulær beskyttelse, knogleudvikling, regulering af blodsukker og sårheling.

Bortset fra mangan indeholder fennikel og dets frø andre mineraler, der er vitale for knoglesundhed, herunder kalium, magnesium og calcium.

RESUMÉ.

Fennikel og fennikelfrø giver vigtige næringsstoffer, såsom C-vitamin, calcium, magnesium, kalium og mangan.

2. Indeholder stærke planteforbindelser.

Måske kommer de mest imponerende fordele ved fennikel og fennikelfrø fra antioxidanter og potente planteforbindelser, de indeholder.

Essentiel olie fra planten har vist sig at indeholde mere end 87 flygtige forbindelser, herunder polyphenol-antioxidanterne rosmarinsyre, klorogensyre, quercetin og apigenin.

Polyphenol antioxidanter er potente antiinflammatoriske midler, der har stærke virkninger på dit helbred.

Undersøgelser tyder på, at folk, der følger kostvaner rig på disse antioxidanter, har en lavere risiko for kroniske tilstande som hjertesygdomme, fedme, kræft, neurologiske sygdomme og type 2-diabetes.

Hvad mere er, er der identificeret over 28 forbindelser i fennikelfrø, herunder anethol, fenchone, methyl chavicol og limonen.

Animalske og reagensglas undersøgelser bemærke, at den organiske compoundanethole har anticancer, antimikrobielle, antivirale og anti-inflammatoriske egenskaber.

Endelig hjælper planteforbindelsen limonen med at bekæmpe frie radikaler og har vist sig at beskytte rotteceller mod skader forårsaget af visse kroniske sygdomme.

RESUMÉ.

Alle dele af fennikelplanten er rige på kraftige antioxidanter som klorogen syre, limonen og quercetin – som alle kan gavne helbredet.

3. Fennikelfrø kan undertrykke appetitten.

Fennikelfrø tilføjer måske ikke kun dybde og smag til dine opskrifter, men hjælper også med at bremse appetitten.

En undersøgelse med 9 raske kvinder viste, at de, der drak 8,5 ounce (250 ml) te fremstillet med 2 gram fennikelfrø, før de spiste frokost, følte sig betydeligt mindre sultne og indtog færre kalorier under måltidet end dem, der drak en placebo-te.

Anethole, en hovedkomponent i fennikel-æterisk olie, kan være bag plantens appetitundertrykkende egenskaber.

Når det er sagt, fandt en anden undersøgelse hos 47 kvinder, at de, der supplerede med 300 mg fennikelekstrakt dagligt i 12 uger, fik en lille mængde vægt sammenlignet med en placebogruppe. De oplevede heller ikke nedsat appetit.

Forskning på dette område er modstridende, og der er behov for flere undersøgelser for fuldt ud at forstå fennikelens potentielle appetitundertrykkende egenskaber.

RESUMÉ.

Fennikelfrø kan reducere appetitten, men de nuværende undersøgelsesresultater er modstridende. Der er således behov for mere forskning.

4. Kan gavne hjertesundheden.

At spise fennikel og dets frø kan være til gavn for hjertesundheden på en række måder, da de er fyldt med fiber – et næringsstof, der er vist at reducere visse risikofaktorer for hjertesygdomme som højt kolesteroltal.

En 1-kop (87 gram) servering af rå fennikelpærer pakker 3 gram fiber – 11% af den daglige referenceværdi (DRV).

Diæt med højt fiberindhold har været forbundet med en reduceret risiko for hjertesygdomme. En gennemgang af 22 studier associerede et større kostfibreindtag med en lavere risiko for hjertesygdomme. For hver yderligere 7 gram fiber, der indtages om dagen, faldt risikoen for hjertesygdomme med 9%.

Fennikel og dets frø indeholder også næringsstoffer som magnesium, kalium og calcium, som spiller vigtige roller for at holde dit hjerte sundt.

For eksempel kan inkludering af rige kaliumkilder i din kost hjælpe med at reducere forhøjet blodtryk, en risikofaktor for hjertesygdomme.

RESUMÉ.

Fennikel og dets frø indeholder fiber, kalium, magnesium og calcium – som alle er vigtige for et godt hjertesundhed.

5. Kan have kræftbekæmpende egenskaber.

Den brede vifte af kraftige planteforbindelser i fennikel kan hjælpe med at beskytte mod kroniske sygdomme, herunder visse kræftformer.

For eksempel har anethol – en af ​​de vigtigste aktive forbindelser i fennikelfrø – vist sig at udvise kræftbekæmpende egenskaber.

En reagensglas undersøgelse viste, at anethol undertrykt cellevækst og induceret apoptose eller programmeret celledød, i humane brystcancerceller.

Andet reagensglas undersøgelse observeret, at fennikel ekstrakt standset spredningen af humane brystcancerceller og induceret celledød.

 Dyreforsøg tyder også på, at ekstrakt fra frøene kan beskytte mod brystkræft og leverkræft.

Selvom disse resultater er lovende, er det nødvendigt med menneskelige undersøgelser, før fennikel eller dets ekstrakt kan anbefales som en alternativ behandling for kræft.

RESUMÉ.

Testrør og dyreforsøg har vist, at fennikel kan have kræftegenskaber. Det er dog usikkert, om de samme virkninger vil ses hos mennesker.

6. Kan være til gavn for ammende kvinder

Fennikel har vist sig at have galaktogene egenskaber, hvilket betyder, at det hjælper med at øge mælkesekretionen. Forskning tyder på, at specifikke stoffer, der findes i anethol, såsom dianethol og fotoanethol, er ansvarlige for plantens galaktogene virkninger.

Fennikel kan øge mælkesekretion og blodniveauer af prolactin – et hormon, der signalerer kroppen om at producere modermælk.

Imidlertidandre undersøgelser fandtingen effekt på mælkesekretion eller vægtøgning hos spædbørn. Negative bivirkninger, såsom dårlig vægtforøgelse og vanskeligheder med at fodre, er også rapporteret hos spædbørn, hvis mødre drak amningste, der indeholder fennikel.

Af disse grunde bør ammende kvinder konsultere deres sundhedsudbyder, inden de bruger fennikel til at stimulere mælkeproduktionen.

RESUMÉ.

Nogle undersøgelser tyder på, at fennikel kan øge mælkesekretionen og vægtøgning hos ammende spædbørn, men andre undersøgelser har ikke vist nogen fordel.

7–10. Andre potentielle fordele.

Bortset fra de ovennævnte fordele kan fennikel og dets frø muligvis forbedre dit helbred på følgende måder:

  1. Kan have antibakterielle egenskaber. Undersøgelser viser, at fennikelekstrakt hæmmer væksten af ​​potentielt skadelige bakterier og gær, såsom Escherichia coli, Staphylococcus aureus og Candida albicans.
  2. Kan reducere betændelse. De kraftige antioxidanter i fennikel, såsom C-vitamin og quercetin, kan hjælpe med at reducere inflammation og niveauer af inflammatoriske markører.
  3. Kan gavne mental sundhed. Dyreforsøg har vist, at fennikelekstrakt kan reducere aldringsrelateret hukommelsesunderskud.
  4. Kan lindre menopausale symptomer. En gennemgang af ti undersøgelser bemærkede, at fennikel kan forbedre seksuel funktion og tilfredshed hos kvinder i overgangsalderen samt lindre hedeture, vaginal kløe, tørhed, smerter under sex og søvnforstyrrelser.

Det er vigtigt at bemærke, at mange af disse undersøgelser brugte koncentrerede doser af planten, og det er usandsynligt, at det at spise små mængder fennikel eller dets frø vil give de samme fordele.

RESUMÉ.

Fennikel har antibakterielle egenskaber og kan forbedre mental sundhed, lindre menopausale symptomer og reducere inflammation. Alligevel er det usandsynligt, at fennikel eller dets frø giver de samme effekter, når de spises i små mængder.

Resumé.

Både fennikelplanteens smagfulde, knasende pære og aromatiske frø er meget nærende og kan tilbyde en overflod af imponerende sundhedsmæssige fordele.

Tilføjelse af dem til din diæt kan forbedre hjertesundheden, reducere betændelse, undertrykke appetitten og endda give kræfteffekter.

For at høste fordelene ved fennikel og dets frø skal du prøve at inkorporere rå fennikelpærer i dine salater eller bruge frøene til at smage supper, bouillon, bagværk og fiskeretter.

 

Related Articles

Back to top button